Sebenarnya, aku...

BismiLLAHirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh.


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Sebenarnya, aku... takut akan Ramadhan.


Benar. Sungguh. Tak tipu.

Ramadhan itu suci.
Ketua bagi seluruh bulan.

Sedangkan aku...
Kotor, hati berlumpur.
Hitam segala bagai.

Mana mungkin aku boleh bersama Ramadhan!
Mana mungkin yang suci itu dikotori!

Aku tidak menghitung hari.

Aku cuma membiarkan saja Ramadhan pergi.

Kerana aku takut,
dosa yang aku lakukan membuatkan Ramadhan membenci.
Cukuplah aku dibenci.

Janganlah ditambah dengan kebencian bulan yang paling murni!

Sebenarnya, aku... sangat takut akan Ramadhan.

Sedikit sebanyak aku menanti Syawal.

Bukan,
bukan sebab aku ingin merayakan perginya Ramadhan.
Bukan.

Bahkan aku menunggu Ramadhan yang seterusnya.
Jika ajal tak kunjung tiba.

Cuma aku malu!
Aku malu dengan kealpaanku.

Aku malu dengan aku.

Hingga ke hujung ini,
aku sendiri.



Dan DIA memberi.

Aku bukan diciptakan untuk Ramadhan.
Ramadhan itu yang diciptakan untukku.

DIA tahu,
akan dosa-dosaku.

Lalu diberinya, satu bulan yang ditutup pintu neraka.
Satu bulan yang dikunci segala musuh melata.
Dimana hanya pintu syurga dibuka.
Seluas-luasnya.

DIA mengerti,
aku ingin kembali.

Lantas diserunya,
setiap saat tanpa ada sebarang dugaan, cabaran, halangan.
Mintalah ampun, AKU akan ampunkan!
Menangislah kamu, AKU akan dengarkan!

Kerana engkau hamba,
AKU-lah TUHAN!

ALLAHu RABBi.

Kalau DIA mahu,
sudah dicipta manusia yang umpama malaikat tiada dosa.
Kalau DIA mahu,
tidak dicipta syaitan untuk menggoda.

Tapi tidak!
DIA masih menciptakan aku,
aku yang masih berbuat dosa kerana kelemahanku!

Dan DIA menunggu,
aku bersujud mengadu pilu.

Bukan hanya untuk sebulan,
bukan untuk setahun,
tetapi untuk sepanjang hidupku.

Akal tidak akan tercapai,
apa yang dirancang-NYA.
Kenapa masih berdosa?

Kerana akal itu makhluk.
Dan tidak mungkin makhluk mengerti PENCIPTA.
Seperti DIA mengenal DIA.



ALLAHua'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Kewangan Houseman - Langkah Pertama.

Majmu' Syarif.

Tips Kewangan Houseman - Langkah Kedua.